• Af Jesper Rasmussen
  • Publiceret den:
  • Tilhører kategorien:
    Psykoterapi

Ny hjerneforskning – Nye opdagelser om Neuroplasticitet

I løbet af de seneste årtier har bemærkelsesværdige opdagelser om neuroplasticitet vist sig at skabe forbløffende muligheder.

Neuroplasticitet beskriver hjernens evne af til at ændre og omformes – i bogstaveligste forstand at genoprette sig i lyset af indhøstede erfaringer.

Hvor hjernen før var tænkt som en maskine, forudindstillet i en tidlig alder, ved vi nu, at vi har kapacitet til at genoprette hjernens kredsløb og danne nye nervebaner.

Lige siden neuroforskere opdagede neuroplasticitet og hjernens evne til at danne nye neurale netværk, har praktiserende terapeuter forsøgt at overføre disse nye resultater til deres klienter.

Disse resultater åbner for de kliniske muligheder ved behandling af alt fra slagtilfælde, OCD til angst og depression.

De muligheder, der kan opstå som følge af neuroplasticitet er ikke begrænset til arbejde udført af sundheds-og mental sundhedspersonale.

Lærere, trænere, terapeuter, coaches og ledere, ja selv forældre kan have gavn af at lære metoder til at genopbygge hjernen.

Så hvad har vi lært om hjernen indtil nu?

For meget stress kan skade din hjerne. Nye undersøgelser viser, at når stress hormoner forhøjes, nedsættes hjernens vækst. Faktisk kan kronisk stress, krympe hjernen hvilket gør det svært at indlære eller endda huske den viden, du allerede er i besiddelse af.
Du er nødt til at finde ”the sweet spot” for neuroplasticitet. Ny læring optimeres bedst med den rette arousal. For meget arousal og hjernen lukker ned, og ikke nok med det, hjernen bliver distraheret og doven.
For lærere, forældre, terapeuter og ledere, er dette nyttige oplysninger i forhold til hjernens funktion.
Aerobe træning er en af de bedste ting, du kan gøre for din hjerne – i alle aldre! Aerob træning øger BDNF (hjerneafledt neurotrofisk faktor), som, når de slippes ind i systemet, forøger hjernens vækst og neurale forbindelser, og den samlede hjerne funktion. John Ratey, MD, kalder det et “mirakel middel” for hjernen.
Der er en vigtig forbindelse mellem hjerne og mave. For at forbedre hjernens sundhed, er du nødt til at tage en metabolisk tilgang, herunder kontrollere inflammation og insulin niveauet. Og glem ikke at spise ”hjerne glade” fødevarer som nødder, omega 3, og avocado.

Kilde: NICABM

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu, du kan være den første.

Opret kommentar

  • (will not be published)