• Af Jesper Rasmussen
  • Publiceret den:
  • Tilhører kategorien:
    Coaching, Psykoterapi

Stress

Stress

Stress opstår når der er uoverensstemmelse mellem omgivelsernes påvirkning og vores egen indre tilstand og behov i den kontekst vi befinder os i. Mange mennesker lever en hverdag hvor den arbejdsmæssige påvirkning er massiv, samtidig med at familie- og fritidslivet skal passes og stimuleres. Dette gør at den indre tilstand eller vores indre barometer går på nul punktet når der ikke er overensstemmelse. I stedet for at mærke efter og handle efter vores reelle behov, eksempelvis at skære lidt ned for karriereblusset en periode mens børnene er små, eller ved at omfordele opgaver og ansvar i hjemmet, knokler mange mennesker på for at løse udfordringerne og mister derved kontakten til behovene og den indre tilstand. Det der ofte styrer os er bagvedliggende gamle påvirkninger fra vores omgivelser (ofte forældre) om at vi skal være dygtige, præstere og i det hele taget være succesfulde i vores liv.

Dette er den typiske eksistentielle indfaldsvinkel som mange psykoterapeuter og coaches med god grund griber fat i for at hjælpe den stressramte ud af sin stressproblematik. Men der er mange andre vigtige faktorer, som det er vigtigt at psykoterapeuten, coachen og den stressramte er opmærksom på hvis vi skal have succes med vores behandling og standse den negative stressspiral.

Helt grundlæggende er det vigtigt at klientens organisme stabiliseres inden at man eksempelvis går ind i et dybere psykoterapeutisk forløb, hvor man forsøger at finde årsagerne (introjekterne) bag stressen. Sund kost er vigtig, dels fordi stress tærer på kroppens ressourcer, så vores vitamin og mineralbalance nedsættes, dels fordi vores binyrer kommer på overarbejde i særdeleshed, hvilket bl.a. svækker vores immunforsvarer og nedsætter vores fordøjelsesevne. Sund og varieret kost, kombineret med kost tilskud er vigtigt for at stabilisere vores kropslige fundament.

Motion er vigtigt for dels at sætte gang i kroppens balance, og dels for at komme af med noget af vores stress energi. Motion har ydermere den fordel at kroppen særligt ved højintensitetstræning bl.a. udskiller endorfin, hvilket giver lykkefølelse og lindrer de ofte afledte bivirkninger af stress som bl.a. anspændthed og nedtrykthed og i værste tilfælde depression. Motion giver derudover den naturlige træthed, der kan gøre nattesøvnen bedre og mere stabil.

Ro og hvile er naturligvis meget vigtigt  for den stressramte, men det er ikke muligt at skabe ro og hvile uden nærvær. Nærværstræning hjælper den stressramte til at blive mere til stede i nuet, beherske sit åndedræt og mærke sig selv og sine kropsimpulser og følelser bedre. Dette er forudsætningen for at mærke egne behov og dermed kvalificere beslutninger og valg i hverdagen så de i højere grad bliver overensstemmende og skaber indre balance.

Hør mere om vores holistiske stressprogram og kom til foredragsaften den 6. december 2011 og deltag i vores workshop den 21. og 22. januar 2012. Læs mere om foredraget her og workshoppen her.

 

Jesper Peter Rasmussen

Institutleder, MSC. Gestalt In Organisations, MP.

 

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu, du kan være den første.

Opret kommentar

  • (will not be published)